Muumijuhlien suunnittelu

JoJon parin viikon päästä juhlittavia synttäreitä on suunniteltu jo pitkään. 
Ystävät ja sukulaiset usein kysyvät, miksi järjestän niin isot juhlat ja miten se onnistuu. Niinpä kerronkin nyt, mikä on minun näkemykseni juhlien järjestämisestä ja mikä on avain niiden onnistumiseen.

Onnistuneiden juhlien salaisuus lienee onnellisissa vieraissa ja päivänsankarissa sekä suunnittelussa. 
Aloitin JoJon Muumijuhlien suunnittelun vuoden vaiheessa. Silloin JoJo kertoi juhlateeman, josta oli helppo lähteä suunnittelemaan vieraslistaa ja juhlien ohjelmaa. 

Tänäkin vuonna juhliin on kutsuttu reilut 150 vierasta, mutta haluan muistuttaa, että listassa on monta avecia, joita ei ole olemassa ja kaikki kutsutut eivät kuitenkaan pääse paikalle. 

Laitoimme synttärikutsut maailmalle kuukausi sitten, jotta mahdollisimman moni voisi laittaa päivämäärän kalenteriin ja varata päivän JoJon juhlille. Yritin pitää kutsukortit mahdollisimman simppeleinä ja edullisina. Löysin Sinellistä alle puoleen hintaan tummansinisiä kutsukortteja, joihin leikkasin vanhoja Muumikuvia, joita löysin värityskirjoista yms. 


Kutsukortin sisältä löytyy koneella kirjoitettu teksti, jossa kerrotaan teema, aikataulu ja lahjatoive. Usein ajatellaan, että on tökeröä kertoa lahjatoive, mutta toisaalta kutsuja lähti maailmalle yli 50, joten on mukavampi saada jotain mieleistä lahjaksi, sen sijaan, että JoJo saa kolme pakettia samanlaisia Muumipelejä tms. Siispä lahjatoive ei ehkä olekaan ihan huonoin idea ikinä. 
Jokainen vieras voi kuitenkin itse päättää, mitä tuo. 
Tärkeintä on kuitenkin osallistuminen juhlaan, ei se, tuoko lahjaa mukanaan! 


 Laitoimme kutsuun, että toivomme ilmoittautumista 1.6.16 mennessä, johon mennessä toivomme kaikkien ilmoittavan pääsevätkö he paikalle vai eivät. Mr. J vastaa tarjoilujen ostamisesta, ja tarvitsee osallistujalistan, jotta ruokaa riittäisi kaikille ja erikoisruokavaliot voidaan ottaa huomioon. Kuokkavieraat voivat olla hauskoja, mutta on ikävä tilanne, jos ruoka loppuu kesken, tai sitten tarjottavaa on aivan liian paljon.
--
Itse juhlia varten olen ostellut koristeita, viirinauhoja ja pompomeja jo ajoissa. Koristeita voi käyttää myöhemmin muuallakin. Ja miksei ihan kodin sisustuksessakin.
--
Näihin juhliin osallistuu muutama yritys blogiyhteistyökuvioiden merkeissä. Mm, Ilmapallokeskuksesta tuli valtava laatikollinen ilmapalloja ja muita juhlatarvikkeita, joiden avulla saadaan juhlien teema näkymään eri tavoin.

Katukylttimme on hieman sivussa, ja usein meidän vieraat ajavat vahingossa ohi. Niinpä ilmapallot sopisivat hyvin myös tienvarteen, jotta kaikki kääntyisivät oikeasta risteyksestä :) Ilmapalloille on siis tulossa monta erilaista tehtävää.

Tarjoiluista voin kertoa sen verran, että JoJo on ollut siinäkin mukana suunnittelemassa. Suolainen ruoka on helppoa, edullista ja sellaista, joka maistuu lapsille ja aikuisille. JoJo toivoi suklaakakkua, joten sitä tulee sitten monin kappalein. Lisäksi tarjolla on jälleen karkkibuffet, josta halukkaat voivat täyttää karkkipussit oman maun mukaan. Karkit on ostettu Urjalan makeistukusta, josta ostin vain muutamaan eri karkkilajia. Ja ennen kaikkea sellaisia nameja, jotka kestävät hetken auringossa. Yritän sijoittaa karkkibuffetin auringonvalolta suojaan, mutta vähintäänkin lämpö saavuttaa karkit pian. Joten tämäkin kannattaa pitää mielessä, jos suunnittelet candybuffettia. 
--
Aikataulusta kerron sen verran, että koska kyseessä on iso märää vieraita, on meillä neljä kattausta yhden päivän aikana. Tarkoitus on, että lapsivieraat ovat kaikki paikalla yllätysesityksen alkaessa, mutta muuten vieraita on ripoteltu pitkin päivää. Viimeinen kattaus on klo 17. 
--
Ainoa mietinnänaiheeni on sää. Mitä jos sataa? Ei meille mahdu 50 vierasta sisälle, tai sitten on kyllä tosi ahdasta :) Onneksi mr. J on luvannut sateen sattuessa vuokrata meille juhlateltan pihalle. 
Tätä tarkastellaan sitten vähän lähempänä juhlia. Nyt pitkäaikainen ennuste on juhlapäivälle 19 astetta ja puolipilvilstä, mikä olisi ideaali ulkojuhliin. 
--
Tulossa on monta muutakin jännittävää juttua, mutta en viitsi paljastaa niitä vielä. Pidetään jännitystä yllä vielä juhliin asti.
--
Yhteenvetona sanoisin, että ota sankari mukaan juhlien suunnitteluun. Sen aistiin, jos juhlat on suunnitellut joku muu miettimättä juhlakalua. Kunhan tarjolla on tarpeeksi ruokaa ja kylmää juomaa, vieraat varmasti viihtyvät. Esiintyjät ja muut lisukkeet ovat vain bonus, josta voi tarvittaessa luopua.
Tunnelman luovat vieraat ja päivänsankari, ei hienot koristeet ja ohjelmanumerot.  

Miltä kuulostaa sinun mielestä?

CONVERSATION

2 kommenttia:

  1. Aivan huikeita suunnitelmia! Teille tulee kyllä ihan mahtishyvät bileet - satoi tai paistoi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihana, mrs. H!
      Mua jännittää toi sää tosi paljon, mutta pidetään peukkuja, että tunnelma on lämmin säästä huolimatta :D

      Poista

Olisin oikein ilahtunut kommentistasi ♥
Any comments? ♥